trolling, dørgning eller blinkning – båden

 

Trolling, dørgning eller blinkning – båden

 

Båden

 

I det store hele kan vedkommende anvende alle typer af både, lige fra den mindste sommerhusjolle til egentlige sportfiskerbåde.

 

En lille åben båd/jolle (12-15 fod med en mindre påhængsmotor) har mange fordele

 

          let at søsætte

          let at håndtere for enlig

          let at transportere

          kan hurtig bevæge sig

          mulighed for sejlads på lavt vand

          mulighed for sejlads i søer

 

En båd i mellemklassen åbne joller eller lukkede kabinebåde (15-20 fod med motor på 40-70 HK) har

 

          samme fordele som en lille båd

          er mindre afhængigt af vejret  

 

En stor sportsfiskerbåde (walk-around båd med motor på 100-250 HK) båd har andre fordele

 

          de er mindre afhængigt af vejret, dvs. skaffe læ og ly for evt. en regnbyge.

          byder der bedre plads til udstyret

          dens bedre komfort og rumlighed gør, at man kan forlænge opholdet på vandet.

          Evt. med mulighed for sove- og spiseplads.

          Mulighed for at skifte stilling

          Redskaber og personlige ejendele er lettere at placerer

          Sikkerheden er øget

 

Kort og godt har man en båd kan den anvendes til trolling.

 

Skrogets form

 

Der er tale og 3 typer af både

 

Deplacement både – Hele skroget i vandet, stabil men langsom (max 6-8 knob)

 

Helplanende både – kun lidt af skroget i vandet, er følsom over for sidevind ved lave hastigheder.

 

Halvplanende både – halvdelen af skroget i vandet, forholdsvis stabil

 

Der er tale om 6 forskellige skrogformer for hel- og halvplanende både.

 

Fladbundede                      – flad bund.

Rundbundede                    – rundet bund med køl

Semi-v-bundede                – v formet bund (under 12 grader i forhold til flad bund)

Moderat v-bundede           – v formet bund (12-18 grader i forhold til flad bund). Populær skrogform for trollingfiskere. Problem ved høj søgang.

Dybt v-bundede                 – v formet bund (40-50 grader i forhold til flad bund). Ingen problemer ved høj søgang. Ikke så stabile. Kan stabiliseres med trimplan se den næstnederstetegning/figur.

Trimaran-skrog                  – se den nederste tegning /figur

 

   

Figur 1 Flad bund, rund bund inklusive køl, semi-V-bund (halvplanende), moderat V-bund (12-18 grader), dyb V-bund (+20 grader), ekstrem dyb V-bund og trimaran-skrog.

   

Der findes også både som har et hulrum i skroget med mulighed for at indtage vand til stabilisering. Når de kommer på land tømmes de automatisk for vand.

 

Der er trollingsfiskere, som ikke kunne drømme at eje en båd uden trimplan, da det ikke blot giver en bedre planning, men også stabillisere bådens bevægelser til siden. Dvs. at man kan udgå rulning. Trimplanet fås i forskellige versioner og prisklasser til store og små både.

   

Størrelse

 

Båden størrelse har som bekendt ikke noget at sige, men indretningen og udstyret af båden og hvor dygtig styrmanden er til at udnytte båden fuld ud.

 

En større båd – en såkaldt Walk-around båd er at foretrække.

 

   

   

Motorer

 

Oftest har både små og middelstore både 2 typer motor. En stor bådmotor til transport og en mindre som er mere økonomisk til trolling ved lav hastighed og som sikkerhed.

 

På større både er det ikke altid mulighed for selv at vælge motor. Da motoren allerede er monteret på båden. Men hvis man har mulighed for selv at bestemme så   

 

          ! Vælg ikke en motor der er større eller stærkere end bådens sælger tilråder – af hensyn til bådens sikkerhed.

 

          Den motor som skal anvendes til trolling skal kunne klare at køre i timevis ved lave omdrejninger.

 

          Hvilken motor valget falder på er afhængig af bådens størrelse, form og afstanden til fiskepladsen.

 

Husk på at grunde til at en trollingfisker har to motorer er også muligheden for at komme forholdsvis langt væk. Jeg skriver forholdsvis langt væk, fordi vedkommende skal jo også kunne komme hjem igen.

 

Vælger man at have 2 motorer er det bedst at de er placeret tæt ved hinanden på en moderne bred og solid motorkonsol. Det giver god plads på dækket og fjerner støj og røg.

 

Det står en frit at vælge 2 store motorer med samme kapacitet, eller en stor og en lille påhængsmotor.

 

 

Diesel, benzin eller elmotor

 

Dieselmotoren findes i forskellige udgaver. Den er pålidelig og robust, ofte kan bådene sejle jævnere end både med benzinmotor. En dieselmotor er mere pladskrævende. Men den er lettere at reparere til søs end benzinmotor, da den intet elsystem, som volder de fleste problemer med en benzinmotor. Hvis man som her sammenligner dieselmotoren med bezinmotoren er den tungere og langsommere i kraft af sin størrelse.

 

 

Benzinmotoren kan vedkommende ligeledes få i forskellige modeller. I modsætning til dieselmotoren har den en høj effekt i forhold til sin vægt. Dem bruges normalt som påhængsmotor på mindre både og som indenbordsmotor på mellemstore både. Blandt de to typer da er Indenbordsmotoren den mest pladskrævende, men billigst pr. hestekraft. Før i tiden man indenbordsmotoren, når der over en længere periode skulle trolle langsomt. Men en påhængsmotor kan være mere enkelt og mindre tidskrævende at reparere på land end en indenbordsmotor, pga. den er nemmere at løfte af og på båden.

 

Den er nu afløst af en moderne firetaksmotor. Lydløs, miljøvenlig og problemfri og nærmest spinder denne motor hen over vandet. Den største ulempe er størrelsen og vægten, som gør båden tung i bagenden.

 

Elmotoren har på trods af sin eksistens i ikke mindre en 50 år, har den aldrig være populær. Der findes 12 volt- og 24 voltsmotorer. 24 voltsmotoren henter spændingen fra 2 seriekoblede 12 volts batterier. Den energi som motorerne forbruger pr. time (ampere) varierer fra motor til motor. Amperetallene fortæller, hvor længe man endnu kan sejle på batteriet, inden det er opbrugt.

De største elmotorer fra halvfemserne kunne drive en båd over 1.000 kg op til en hastighed af 8 knob. Motoren med trollingshastigheder på 2-4 knob går nærmest lydløst og uden problemer kunne sejle længe ved denne lave hastighed. Andre fordele denne type motor har, er lave driftsomkostninger og miljøvenlige “brændsel”.

Motorens fartområde og batteriernes levetid afhænger af bådens størrelse og form.

Elmotoren kan let manøvrere de eller så besværlige helplanende både.

Motorernes vægt kan variere fra blot få kg til over 20 kg. Motor og batterier kan tilsammen veje betydeligt mere end en lille benzinmotor. Trollingfiskere foretækker batterier med høj kapacitet.

Af ekstraudstyr ud over batteri kræves det også en batterioplader. Batterier med kalciumbelagte celleskiver er specielt gode, da de er lette at oplade.

! MAN BØR ALDRIG TØMME ET BATTERI FOR AL STRØM.

 

Skrue eller propel

 

En ret vinkel af skruen giver bedre acceleration, øget tophastighed og reduceret brændselsforbrug under transport- og trollingfart.

Power trim på motoreren og trimplan på båden er en perfect kombination, hvis man vil opnå max. Komfort på en trollingsbåd.

En korrekt trimning vil mindske søens slid på både skrog, grej og fiskere, som i den sidste ende påvirker fiskerens totaløkonomi på en positiv måde.

 

Men det er ikke nok for at sejle med forkert eller en ødelagt skue kan koste dyrt. Sørg for at skruen har en størrelse og diameter der er tilpasset den aktuelle båd. Skruen kan naturligvis blive slået skæv efter møde med en sten eller klippeskær. Alt efter hvor kraftige vibrationer der opstår, kan motoren blive ødelagt. Det kan ofte betale sig at checke skruen af og til og reparere den. Man kan forsyne motoren med en beskyttelseskappe, som beskytter både skrue og huset. Den fæstnes til cavitaionspladen og sidder i en ring rundt om skrue og hus. Det er vigtigt at denne kappe er fremstillet af et solidt materiale, ellers mister den sin funktion.

 

En del motorproducenter fremstiller specieldesignede beskyttere til deres motorer. Men mange fiskere fremstiller selv deres skruebeskyttere.

 

Bagved skruen kan man også vælge og placere en fartdæmpende trollingklap, som giver båden den ønskede trollingfart. Klappen kan justeres, så den vender op elle ned.

Ned – sænker farten.

 

! MAN BØR ALTID HAVE EN RESERVESKRUE MED HVIS MAN KUN HAR EN MOTOR.

 

Skruer og andre metaldele bør korrosionsbeskyttes. I saltvand med zinkanoder og i ferskvand af magnesiumlegering.