Birgit ex Wargön

Et af Øresunds populære vrag.

Selv en inkarneret jyde må erkende at sjællænderne er forfordelt når det gælder god vragdykning. De har nem adgang til Storebælt, Øresund og Østersøen, noget som bestemt er misundelses værdigt.

For nordsjællænderne ligger det meget naturlig at springe i Øresund, med den mængde af populære vrag og med de mange muligheder for at komme ud til dem er det meget forståeligt.

Øresund kan dog være udfordrende at dykke i, særligt omkring indsnævringen Helsingør / Helsingborg kan der være en del strøm. Det er en af de ulemper man må tage med hvis man ønsker at dykke på Birgit da hun ligger nær denne indsnævring. Derfor bør enhver dykkertur starte med en realistisk strømvurdering. En god måde at gøre dette på er at kigge på en af de store farvandsbøjer. Hvis de trækker et kølvand med tydelige strømhvirvler så bør man dykke på et af de vrag der ligger i den bredere del af Øresund.

Birgit, eller Wargön der er navnet som den primært kendes under, er i dag et populært dykkermål. Mange dykkere har sikkert sendt en venlig tanke til de uheldige sømænd, der forsynede os med så mange interessante dykkemål. I tilfældet med Birgit er baggrunden for vores “legeplads” således.

Flere steder er der mulighed for at kigge ind i revner og sprækker

I 1896 blev der bygget et dampskib på Göteborgs Mekaniska Werkstad under navnet Wargön til rederiet Vargöns AB.

Det var et lille skib med længde 30,04m bredde 6,80m og 212 brt. Det sejlede i 22 år med stykgods for de oprindelige ejere indtil 1918 hvor det blev solgt fra.

30. September 1918 blev hun solgt til direktør Claes Birger Below for kr. 202.500,- der omdøbte sit nyindkøbte skib til Birgit. Desværre for Below fik han ikke glæde af Birgit ret længe.

Kun 1½ måned senere gik det galt i Øresund.

Den 19 november om aftenen, gik Birgit ned imod Øresund. Hun var på vej fra Göteborg til Lübeck med en last af våd træmasse og papirballer til avistryk, da de observerede et modsejlene skibs grønne lanterne til styrbords side.

Det var damperen Alice af Ystad der var på vej fra Hernösand til Menstad med en last af cement.

Fra Birgit kunne de pludselig se at Alice ændrede sin kurs da den røde sidelanterne blev tydelig. I overensstemmelse dermed skyndte Birgit lægge en undvigende kurs.

Få minutter senere blev det klart at Alice brugte hele Øresund til sin sejlads, hun slingrede voldsomt og på sidste udsving var hun alt for tæt på Birgit til at nogen kunne nå at gøre noget.

For fuld kraft pløjede Alice stævnen ind midtskibs i Birgits styrbords side. De to tørnede sammen med et kæmpe brag og nogle af de 200 kg. papirs baller der var surret på Birgits dæk fløj rundt i luften.

Kollisionen lavede et stor flænge i skroget og vandet væltede ind. Det stod hurtigt klart at Birgit var på vej ned og det ville gå stærkt.

Besætningen på Birgit kravlede alle ombord i Alice, rystede men ellers uskadte. Da Alice bakkede væk fra det beskadigede skib, gik der kun et kvarter til Birgit var helt forsvundet.

På dage hvor strømmen har renset dækket, kan man stadig se resterne af de tunge papirsballer der blev kastet rundt ved sammenstødet.

Ved søforhøret der blev afholdt i Porsgrund d. 25 November kom det frem at Alice havde sejlet uden udkigspost og den ansvarshavende styrmand befandt sig på agterdækket, hvor han havde travlt med at føre logbogen.

Det betød at kun den uerfarende rorgænger foretog skibets navigering, noget som han tydeligvis dumpede med et kæmpe brag.

Det er tydeligt at se hvor kollisionen skete.

FAKTA

  • Navn Birgit tidligere Wargön
  • Position 56:04,893N 12:36,198E
  • Område Øresund imellem trafikseparering
  • Vragtype Fragtskib, dampdrevet

Sø gelænderet på Birgit

Tekniske data

  • Byggeår og sted: 1896 i Göteborgs Mekaniska Werkstad AB
  • Længde: 30,04m
  • Bredde: 6,8m
  • Tonnage: 212 brt
  • Reder: Claes Birger Below, Stokholm
  • Nationalitet: Svensk

Dybder

  • Max dybde: 30
  • Min dybde: 22

Seværdigheder: Vraget er relativt intakt og med detaljer så som dæksspil tydeligt genkendeligt. På en god dag er der mulighed for at man kan se lasten af de store papirballer. Overbygningen er faldet sammen, bagvæggen står dog intakt.

Sigt: 1 til 10m, typisk 2-3m

Strøm: Der kan være en stærk overfladestrøm, så derfor startes alt dykning med en realistisk vurdering af strømmen i forhold til deltagernes evner / erfaring. Kig på farvands bøjerne, hvis de trækker et sydende og boblende kølvand, så finder man et andet sted at dykke !!

Dykkersikkerhed: A flag skal som altid føres. Vær 100 % sikker på at du kan finde tilbage til opstigningslinen, fri opstigning frarådes kraftigt af hensyn til overfladetrafikken.

Dykning er ikke forbudt, men jævnfør søfartsreglerne kan sejlads med både være problematisk. Søg information og forhold dig derfor til den.

Foto: I stævnen er 2 store ankre med spil. Ror og skrue udgør fine fotomotiver på 30m, resterne af overbygningen giver nogle interessante strukturer.

Fauna: Kraftig bevoksning af sønelliker og dødemandshånd, hjemsted for en del nøgensnegle.

Dykkercentre: Master Dive Helsingør 49 20 33 88

Gilleleje Dykkercenter 48 35 56 51

Nissens Dive Team, charterbåd med plads til 8 dykkere 22 25 88 01

Desuden arrangeres regelmæssigt ture af de lokale dykkerklubber.

Af hensyn til sikkerheden skal deltagere med ovenstående tur udbydere, være godkendt af turarrangøren.