Johannes L. vraget alle kan nå

Det ideelle vrag

Hvis dykkercentre og dykkerklubber skulle beskrive det helt ideelle vrag for deres elever at få den første erfaring på ville det lyde nogenlunde sådan her.

Det skal være velbevaret, stå på beskeden dybde, være stor nok til at man ikke keder sig men på den anden side ikke så stor at det skræmmer nogen.

For de centre der tænker i videreuddannelse af deres elever må der også gerne være gode muligheder for at træne korrekt penetrering. For de der er interesseret i undervandsfoto bør vraget ligge et sted hvor der fin sigt det meste af året.

I forårs månederne kan man opleve den bedste sigt i Øresund

Jamen, hele 5 ting på én gang, det går virkelig ikke.

Jo, det er faktisk muligt, en gang imellem har vi lov at være heldige. Her har vi et vrag der opfylder de kriterier, det eneste der kan siges at være kun næsten perfekt, er at Johannes L ligger på sin bagbords side.

Ellers er alting sat op som en instruktørs drøm af et uddannelses sted.

Mange har taget sig en svømmetur ind igennem overbygningen

Før Johannes L lagde sig på sit sidste hvilested og blev et godt bud på en dykkertur gjorde det tjeneste under forskellige rederier.

1951 blev den bygget hos J.J Seilas i Hamburg under navnet Jacob Becker. Den blev fremstillet til Arnold Becker, Hamburg hvor den forblev indtil 1963. Der sælges den til Johannes Lünstedt og skifter dermed navn til Johannes L som den stadig kendes under i dag.

Den handles i 1971 til Ferdinan Gerkens, Hamburg der undlader navneskift.

Forliset

Mandag den 26. november 1979 tidligt om morgenen afsejler Johannes L fra Kopperverkshamnen i Råå med kurs mod Stralsund. Imidlertid kommer skibet forkert ud af havnen og får stævnen ind på lavt vand ved siden af molen. Kaptajnen Ferdinand Gerkens, får rettet skibet op og kan ikke registrere nogle skader. De sejler derfor ud af havnen for at gå sydover, men kun et par hundrede meter fra havneindløbet går alting galt.

Ved den uheldige molemanøvre blev der revet hul i forenden på bagbordsside og skibet fyldes hurtigt med vand. Kaptajn Gerkens udsender “MAYDAY MAYDAY” og beslutter sig for at søsætte redningsflåden i morgenmørket. Kaptajnen og besætningen samles op af lods, Herman Karlin fra Helsingborg, men kaptajnen vil tilbage til skibet, for at hente nogle vigtige skibspapirer. I forsøget på dette falder han i vandet og de høje bølger gør det umuligt for kaptajnen at komme ombord i lodsbåden igen. Efter et kvarter, hvor Gerkens bliver stærkt nedkølet og er i stor fare for at drukne, er han tæt på at opgive det hele. Lods Herman Karlin der ellers havde reddet ham én gang den morgen, ville det dog anderledes. Beslutsomt bandt han et reb om livet, sprang i havet og svømmede hen til Gerkens. Hans satsning lykkedes da han fik fat i Kaptajnen, trak ham hen til lodsbåden igen og hjulpet ombord. Herman Karlin reddede dermed, med fare for sit eget liv, kaptajn Ferdinan Gerkens fra Johannes L.

Denne dramatiske historie med lykkelig udgang er med til at gøre det til et godt dykkersted. Mange andre vrag bør dykkes med en vis respekt for de omkomne, men heldigvis er der ingen skeletter i skabene på Johannes L.

Der er måske nogle erfarne dykkere der rynker lidt på næsen over tanken at skulle dykke på et lægtvands vrag. Men det er faktisk et ganske underholdene lille vrag som man roligt kan tage både kæresten og svigerforældrene med til.

I stævnen er der stadigvæk ankre, ankerspil og indgangen til det tidligere reb rum. Pas på ålene !!

Fakta

  • Navn: Johannes L, tidligere Jacob Becker
  • Position: 56.00.107 N og 12.43.293 E
  • Område: Øresund
  • Vragtype: Coaster

Lastrummene er store og åbne

Tekniske data

  • Byggeår og sted: 1951 J.J Seilas, Hamburg
  • Længde: 48,5m
  • Bredde: 7,88m
  • Tonnage: 489 Brt
  • Reder: Ferdinan Gerkens
  • Besætning: 5 stk
  • Nationalitet: Tysk

Dybder

  • Max dybde 9m
  • Min dybde 1m

Seværdigheder : Vraget ligger på sin bagbords side, overbygningen er stort set intakt og mange begyndere er tilfredse med at dykke omkring overbygning og forskibs med generelle lasterum. De erfarne vil finde stor fornøjelse af penetrering af skibets overbygning og beboelses kvarter. Der kan med forsigtighed svømmes ned i maskinrummet, men da man her skal samme vej tilbage skal man absolut føre guideline, ellers får man en særdeles ubehagelig tilbagetur. For de slanke dykkere kan det også lade sig gøre at møve sig ned i reb rummet ude i forskibet. Vær dog opmærksom på at nogle af de reb der ses herinde er levende! Johannes er hjemsted for store mængder af ål og i særdeleshed i reb rummet.

Overbygningen har flere indgangs muligheder.

Dykkersikkerhed: Selv om vraget ligger relativt tæt på land anbefales at dykke det fra båd. Der skal som altid markeres dykning med A flag.

  • Sigt: 5 til 15m
  • Strøm: Yderst sjældent
  • Foto: Overbygning og for de avancerede gode penetrerings billeder.
  • Fauna: Musling begroning