Trekking i De Transylvanske Alper

I min juleferie skulle der ske noget ud over det sædvanlige. Jeg ville ud at trekke og klatre. Kravet var at det max måtte koste 10.000 kr. og der skulle være oplevelser og udfordringer. Derudover ville jeg have en guidet tur, da det var første gang jeg skulle i bjergerne.

Troels på toppen

Efter at have søgt længe på nettet og ved rejsebureauer efter gode steder blev jeg lidt mismodig. Indledningsvis kontaktede jeg firmaer i Chamonix. De virkede ikke særlig hjælpsomme og var ekstremt dyre. Jeg vendte herefter blikket  mod de tidligere østlande og endte med Rumænien. Folk var her ekstremt imødekomne og priserne var cirka en ¼ af priserne fra de traditionelle steder.

På nettet fandt jeg en guide, Iulian Cozma, som er 28 år, har klatret siden han var 11 år og har været professionel guide siden 1998. Han er ligeledes medlem Romanien MountainGuide Assosiation, som kun har 25 medlemmer, der alle er professionelle. Mit valg af guide viste sig hurtigt at være et godt valg, da Iulian er yderst kompetent. Ydermere er han en meget flink og behagelig person at være sammen med.

Turen bestod af 3 etaper: Første etape var et let trek, hvor jeg blev set an af guiden. Trekket startede med bjergveje, der snævrede ind og blev til små stier med gode stigninger, i alt 1400 højdemeter fordelt over 12-13 kilometer. Vi overnattede i et Chalette, som er en hytte med mulighed for overnatning og spisning. Dagen efter gik vi ned ad en ti kilometer rute, som så derfor også var væsentlig stejlere.

Her er udfordringer for alle

Anden etape var en 3 dages tur ind i Fâgaras Mountain Area. Området har 25 toppe med den højeste på 2545 meter. De sværeste var 5 B på den russiske skala (Højeste er 6 B). I Området er der ni Chalattes i varierende standarder.  Derudover er der jagt- og redningshytter, som kun kan benyttes med guide. I området er der 250 km lette trekkingruter. Alt i alt er der 450 kilometer ruter i området.

Første dag blev brugt til isklatring. Guiden instruerede mig på tre vandfald, hvor det højeste var ca. 30 meter. Alle nødvendige teknikker blev indlært og afprøvet. Det var hårdt, men skægt og udfordrende.

Anden dag skulle jeg nå min første top, Pactinul på 2399 meter. Turen startede ud med lettere trekking men endte med mixed klatring. Turen var hård, men fantastisk flot. Ikke en sky på himlen og lækker natur. Vi var på toppen 30 minutter, hvor udsigten og stilheden blev nydt i 10 graders frost. Nedturen gik over en 800-900 meter bjergkam til en sadel, hvorefter resten af turen var let klatring. Alt i alt en tur på 5 timer.

Tredje dag var jeg noget træt i min krop da jeg vågnede, men vejret var ligeså godt som dagen før, så derfor afsted det gik. Dagens top hed Capra, og var 2435 meter. Opstigning var tekninsk let, men fysik hård, da der var dyb sne. Vi kom op til en sadel og gik ned i en dal på modsatte side til et udkigspunkt. Derefter var det op til toppen. Som dagen før var det en fantastisk oplevelse at stå i stilheden og nyde den flotte natur.

Efter to dage med dårligt vejr, var det tid til tredje etape. Vi lavede endnu et 2-dages trek, hvor vi overnattede i en redningshytte. Om natten fik vi selskab af en ung gut, der havde brækket benet i et klatreforsøg, og derfor tilbragte natten i hytten, indtil redningsholdet kunne hente ham. Turen op og ned var den samme, 15 km. med 1100 højdemeter.

Dagene med dårligt vejr blev brugt til kanetur i de store skove, blandt andet ud til et kloster og ellers bare hvile og god mad hos Iulians mormor. Hun var helt hjemme i det rustikke rumænske landkøkken.

Facts:

For leje af udstyr, guide, overnatning og bespisning i bjergene i 9 dage kom jeg af med ca. 600 Euro, ca. 4500 kr.

Togbillet derned og tilbage: 3200 kr.

Priserne for Chalattes:

• Overnatning 3-20 Euro.
  • Aftensmad eller frokost 1-4 Euro.

Hoteller i Brasov By (udgangspunkt for bjergene) fås fra 15 Euro pr dag. Et måltid på en restaurant 5 Euro og opefter.

Priser for køb af udstyr:

Pris eksempler:

• Mammut Extreme XCR Jakke: 102 Euro.
  • Mammut Extreme bukser: 90 Euro.
  • Fleece: 40 Euro og opefter.

I området er endvidere mulighed for ski og snowboard. I sommer perioden er der rig mulighed for trekking og klippeklatring.